Welcome to Sweden's first and only Scenography Journal. Issue 1 was published in October 2024. Summer 25 we are working on issue 4. Plunge in!


Bilderna fångar subtilt gränspunkten där skådespelaren och rollen möts vilket visar betydelsen av kostymen/kläderna som gestiskt material för rollgestaltningen. Intressant är också att den här skärningspunkten inte är fix eller förutbestämd. Den kan glida fram och tillbaka på axeln mellan skådespelare och roll. Ibland ges personen/kreatören större...

Robert Wilson har lämnat jordelivet. Vi på Scenography Journal beklagar sorgen och vill samtidigt lyfta fram vikten av att ägna hans scenografiska konstnärskap kraft. Vem skriver om Wilsons arbete? Vilka ord, termer och begrepp används för att få fatt i och skildra denne regissör, scenograf, ljud- och ljuskonstnär etc. mångfacetterade gärning?

I en tid där våra kroppar interagerar med skärmar och våra sinnen filtreras genom algoritmer, öppnar konst- och designduon Anny Wang och Tim Söderström ett fönster mot ett annat sätt att vara i världen. Med Vassa spröt – Mjuka antenner, deras första separatutställning på museum i Sverige, bjuder duon in till en spekulativ zon där naturens...

Hur doftar apokalypsen? Är det den stickande lukten av bränt trä och svavel, den kväljande sötman av förmultnad växtlighet, eller kanske en kemiskt stickande cocktail av miljögifter och avgas i den urbana människans spår? Hur smakar den? Sälta från tårar, den bittra smaken av förlorade drömmar, den skarpa hettan från ren desperation? Och hur låter...

Som scenografiforskare och -recensent känner jag mig fri att granska vilka scenografiska händelser jag vill. Det kan bli allt från amatörteater till hyperprofessionella operaföreställningar eller för den delen reality-tv, från en skön plats i hemmafåtöljen. Som ni som följer mig vet: scenografiska skeenden pågår alltid. Vi föds in i scenografiska...

Bränder, som spelas på Göteborgs stadsteater Studion (premiär 28/2 -25) berör teman som kärlek, våld och identitet. Dagen efter att ha sett föreställningen halvligger jag i soffan och funderar över vad jag minns av den och hur jag minns det.