Welcome to Sweden's first Scenography Journal! We are now working on Issue 3 featuring among other topics Anna Heymowska's scenography for Bränder, Apocalyptic exhibition scenography, and Suzanne Osten's relationship with scenography. Issue 1 was published in October 2024 and issue 2 in January 2025. Plunge in!


Bränder, som spelas på Göteborgs stadsteater Studion (premiär 28/2 -25) berör teman som kärlek, våld och identitet. Dagen efter att ha sett föreställningen halvligger jag i soffan och funderar över vad jag minns av den och hur jag minns det.

Jean & Julie som spelades på Kulturhuset i Stockholm 4/10 2024 till 15/2 2025, är Fredrik Benke Rydmans koreografi- och scenografitolkning av Strindbergs Fröken Julie. I den här texten görs en scenografi- och kostymanalys av föreställningen (15/2 2025). Samspelet mellan rum, kroppar-kostym, ljus, video, ljud och publik är i fokus i analysen. För...

För några år sedan var jag med om en rätt så hemsk scenografisk händelse - ett mångsinnligt möte mellan kroppar, gestaltade rum och konst - på ett museum i Stockholm. Tavlor var uppradade på vita väggar, horder av besökare släpade pallar över stengolvet så att det gnisslade, guiders högtalarröster skar genom luften, min hjärna höll på att sprängas....

På Adas lilla intima teater i Göteborg spelas föreställningen Någonting har hänt. Jag skriver som vanligt från ett scenografiperspektiv. Det vill säga: jag är särskilt intresserad av samspelet mellan rum-ljus-ljud-kroppar-kostym-publik, utan att vilja förminska några andra komponenter i gestaltningen.

Suzanne Osten har med rätta uppmärksammats för sin enorma insats inom barnteatern, sitt samtidsengagemang, samt för sitt unika sätt att leda ensembler och processer. Men det finns en annan framträdande sida av Suzanne som förtjänar att omtalas.

Time is flying. January 2025 is almost gone and February is about to begin. As advisory board member of the Danish research project Knowing in Motion: Dance, body, archive, I will be travelling to Copenhagen, to attend a board meeting. Focus this time will be Micado Danse Ensemble (1989-1999) in relation to dance activations of archival materials....

We are happy to present #2 of Scenography Journal, this time with a broad focus on multisensory experiences in exhibitions and on stage, and scenographic thinking as a mindset to embrace atmospheric and sensorial aspects of art and life. Themes this time illustrated by the contradictory and tactile silver bowls by Niklas Ejve, where the roughness...