Welcome to Sweden's first and only Scenography Journal. Issue 1 was published in October 2024. Summer 25 we are working on issue 4. Plunge in!


Suzanne Osten har med rätta uppmärksammats för sin enorma insats inom barnteatern, sitt samtidsengagemang, samt för sitt unika sätt att leda ensembler och processer. Men det finns en annan framträdande sida av Suzanne som förtjänar att omtalas.

Time is flying. January 2025 is almost gone and February is about to begin. As advisory board member of the Danish research project Knowing in Motion: Dance, body, archive, I will be travelling to Copenhagen, to attend a board meeting. Focus this time will be Micado Danse Ensemble (1989-1999) in relation to dance activations of archival materials....

We are happy to present #2 of Scenography Journal, this time with a broad focus on multisensory experiences in exhibitions and on stage, and scenographic thinking as a mindset to embrace atmospheric and sensorial aspects of art and life. Themes this time illustrated by the contradictory and tactile silver bowls by Niklas Ejve, where the roughness...

Sjöfartsmuseet i Göteborg visar utställningen Oceanista där mode, konst och design inspirerade av havet presenteras genom både väntade och oväntade inslag. Besökaren möter sjömannen som kulturhistorisk ikon men också havet som en metaforisk och mystisk plats där drömmar vävs och mörka krafter lurar i djupen. Utställningen har två möjliga ingångar,...

Just nu projekterar jag ett stort forskningsprojekt med arbetsnamnet Scenografihistorier: Scenografikonst och scenisk design i Sverige 1967 till idag. Detta startades med ett teoridrivet symposium, samarrangerat mellan Centrum för kritiska kulturarvsstudier och Jonsereds herrgård, båda vid Göteborgs universitet (GU). Symposiet ägde rum den 13...

Call for Papers for the 14th triennial NORDIK Conference of Art History in the Nordic Countries, 20.–22.10.2025 (Helsinki Finland). We are happy to invite proposals for our session on multisensory aspects of art at the NORDIK 2025 Conference: Sensing the Nordic: Multisensory art and exhibition designs in a Nordic perspective

Scenography Journal har glädjen att publicera en essä av Ulla Kassius, skriven under kursen Kunskapsreflektion på Stockholms Dramatiska högskola ht 2010 – vt 2011. Kursansvariga var Barbro Smeds och Bodil Persson. Texten är ett unikt vittnesbörd om vad som står på spel i scenografens arbete. Den är också en provokation, det vill säga en text som...