Review: Scenografifest - Hoffmanns äventyr
SCENOGRAFIPATRULLEN: Igår (26 november 2022) var vi på plats på GöteborgsOperan för att dels njuta av föreställningen, dels tänka kring forskningsutveckling. Att det behövs en ny svensk-internationell scenografihistoria är ett faktum (den senaste gavs ut på 1960-talet).
Till Hoffmanns äventyr hade scenografen Marian Nketiah och ljusdesignern Aleksandr Prowaliński skapat en kaleidoskopisk spelmaskin, där avancerad ljusteknik i samspel med på olika vis rörliga objekt som visade på hur livet och världen konstrueras. Även publiken involverades genom ett grepp där ljussättningen på scenen delades med oss i salongen. Känslan av hur livet hålls uppe av drömvärldar som hotar att falla sönder frammanades på helt sensationella vis under hela föreställningen. Mer eller mindre tydliga referenser till visuella kulturer, uråldriga myter, film, foto, konst, och skulptur vävdes samman till en formidabel scenografifest och kongenial tolkning av Hoffmanns äventyr. I detta spelade kostymerna av Bente Rolandsdotter en avgörande roll.
Kalsongfest med modereferenser: Scenografipatrullen gläds åt kostymer laddade med extra allt. Uppsättningen är ett fint exempel på hur genomtänkta kostymer tillför betydelselager på flera plan: Rolandsdotters vision är en humoristisk modeflirt kryddad med populärkulturella blinkningar och konsthistoriska kopplingar i stort och smått. Alexander McQueens fjäderklänningar spökar i Olympias överdimensionerade brudutstyrsel tillsammans med stråldiademets visuella kopplingar till madonnabilder och religiös ikonografi.
De långa morgonrockarna sveper över scenen som fotsida kappor. De är omväxlande mantel, mysdress och snuttefilt när Hoffman rullar runt sömnlös i sin säng. Vita rockar, gummistövlar och sjuksköterskehattar likt stora origamifåglar på körens huvuden. Estetik och politik i skön förening när hela scenen intas av modevisning med Pussy Riot-masker. Musan i oblygt överdimensionerad venusdräkt och kroppar i hudfärgade underkläder kontrasterar mot Hoffmans vita y-frontkalsonger. I tredje aktens spektakulära scenografi ser vi Giulietta i en hudfärgad glitterkreation, likt Kim Kardashian insydd i Marilynklänningen på Metgalan, men med trotsiga slitsar och madonnadiademet som en kaxig mohikan på hennes huvud.
Vi konstaterar att en premiär på operan kan vara alldeles, alldeles underbar.
Astrid von Rosen & Viveka Kjellmer, för Scenografipatrullen, Göteborgs universitet