#4 Editorial & Contents: Mera text - vem skriver om scenografi?

09.09.2025
Allt som är värt. Scenografi Moa Möller. Foto Vincent Sjögren
Allt som är värt. Scenografi Moa Möller. Foto Vincent Sjögren

Kära läsare,

#4 av Scenography Journal fokuserar på relationen mellan skrivande och scenografi. Vem skriver om scenografi? Varför och på vilka sätt har text betydelse i relation till en av våra mest komplexa konstformer och praktiker.

Numret görs i nära samspel mellan Astrid von Rosen, forskare, och Moa Möller, scenograf och kostymdesigner. Upprinnelsen är att Möller modererade ett panelsamtal på Scenkonsbiennalen 2025 på temat "Mera text om scenografi!" Medverkande i panelen var Astrid von Rosen professor i konst- och bildvetenskap med inriktning scenografi vid Göteborgs Universitet, Lars Ring tidigare teaterkritiker på Svenska Dagbladet och Anna Heymowska konstnär, scenograf och doktorand i scenografi vid Stockholms konstnärliga högskola (SKH). 

Samtalet, som modererades av den ovan nämnda scenografen Moa Möller för Scenograf och Kostymdesigner Avdelningen fackförbundet Scen och Film, ägde rum den 7 juni 12.00-13.30, på C-nen, Östersund, som en del av Scenkonstbiennalen 2025. Stolt presenterar vi en transkriberad version av samtalet!

I #4 kommer vi att diskutera text om och med scenografi. Det blir recensioner, kartläggningar och olika former av inlägg kring frågan om text och scenografi. 

Vi har låtit en av Moa Möllers favoritbilder ackompanjera vår text. Moa tycker om bilden för att den är något så ovanligt som en scenografi som vill ha dagsljus! Scenografin bygger på minutiös forskning i syfte att erbjuda ett vänligt, hoppfullt inkluderande rum som möjliggör spel av en monolog om psykisk ohälsa och självmord för en gymnasiepublik som dessutom var tvungen att interagera och spela vissa av rollerna.

Bilden är från Allt som är värt som regisserades av Isak Hjelmskog medan Moa gjorde scenografi och kostym. Föreställningen gick på turné med Riksteatern Barn och Unga 2017 och köptes sen av vanliga Riks och spelades för vuxna 2019, då den blev en succé. Den finns även i andra versioner och har spelats under namnet Allt som är underbart.

Bästa hälsningar

Astrid von Rosen & Moa Möller (inbjuden medredaktör för detta nummer av Scenography Journal)